• Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle

DEN 29. STAVANGER KAMMERMUSIKKFESTIVAL ER I GANG! The 29th Stavanger Chamber Music Festival is on!

08.06.2019

 

 

Vel, ikke i skrivende stund, men åpningskonserten i Stavanger Domkirke begynner 1900 i kveld, og så går det slag i slag med 30 konserter på tretten arenaer til avslutningskonserten i domkirken søndag kveld den 11. august.

Åpningstalen holdes denne gang av et tospann, nemlig av våre to kunstneriske ledere Christian Ihle Hadland og Andreas Brantelid. Så går Christian til flygelet mens Andreas tar tak i celloen, for de to åpner hele det musikalske ballet med sin framføring av Mjaskovskijs cellosonate. Her er programmet: 

 
ENGLISH:
Well not as we speek, but the opening concert in the Stavanger Cathedral begins 1900 this evening, and then there is a whole string of performances at thirteen different venues until the closing concert in the cathedral Sunday evening the 11th of August. The opening speech this time will be held by our dynamic duo of Artistic Directors, Christian Ihle Hadland og Andreas Brantelid. Christian then goes to the piano, while Andreas takes hold of the cello, as the two of them will open up the festival’s musical offerings with their rendition of Myaskovsky´s cello sonata. Here is the evening’s complete programme: 

 
Tirsdag 6. august
Åpningskonsert / Opening concert
“Russisk bonanza og bøhmisk solskinn”
Kjøp billetter her: 400 | 350 | 200
 
Åpningstale / Opening speech
Christian Ihle Hadland og Andreas Brantelid 
Kunstneriske ledere / Artistic Directors
 
Nikolaj Mjaskovskij (1881-1950): Cellosonate nr. 1 i D-dur op. 12                 
- Adagio. Andante
- Allegro passionato. Adagio      
Andreas Brantelid cello
Christian Ihle Hadland piano
 
Dmitrij Sjostakovitsj (1906-1975): Syv sanger til tekster av Blok op. 127       
- Ophelias sang (Pesnya Felii)
- Hamayun, den profetiske fugl (Gamayun, Ptitsa Veshchaya)
- Vi var sammen (My Byli Vmeste)
- Byen sover (Gorod Spit)
- Stormen (Burya)
- Hemmelige tegn (Tayniye Znaki)
- Musikk (Muzyka)
Ann-Helen Moen sopran
Bengt Forsberg piano
Benjamin Schmid fiolin
Alexander Rudin cello
 
Pause / Interval
 
Sofia Gubaidulina (1931): Pantomime (1966)                                            
Zoran Markovic kontrabass
Christian Grøvlen piano
                  
Antonín Dvořák (1841-1904): Pianokvintett nr. 2 i A-dur op. 81   
- Allegro ma non tanto
- Dumka: Andante con moto
- Scherzo (Furiant): Molto vivace
- Finale: Allegro
Polina Leschenko piano
Benjamin Schmid fiolin
Johan Dalene fiolin
Lars Anders Tomter bratsj
Amalie Stalheim cello
  
Christian Ihle Hadland har skrevet verkomtalene til alle konsertene, og her kommer det han har komponert om åpningskonserten:
 
Nikolaj Mjaskovskij hadde en uortodoks karriere i første halvdel av 1900-tallet. Fra romantiker til modernist og så tilbake som fullblods romantiker igjen. De politiske strømninger i Sovjetunionen spilte nok også en rolle for hva han etter hvert kunne tillate seg. Kveldens cellosonate er fra lykkelige, unge dager i 1911. Celloen brummer en mørk, slepen melodilinje fra dypet mens klaveret kun spiller noen få toner, før celloen trekker seg tilbake og klaveret får presentere et tindrende, engleaktig vakkert tema.
 
Sjostakovitsj’ syv sanger til tekster av Alexander Blok bærer i seg den sovjetiske dobbeltheten og alle løgnene – Blok var en glødende tilhenger av revolusjonen i 1917, men han ble fort desillusjonert og døde få år senere etter å ha blitt nektet nødvendig legebehandling. Allikevel valgte man Bloks tekster og Sjostakovitsj fikk beskjed om å skrive musikken til feiringen av revolusjonens femtiårsdag i 1967.
 
Gubaidulinas Pantomime er nærmest som en antikammermusikalsk komposisjon å regne, og har sterkere elementer av teater enn faktisk samspill. I store deler av verket spiller utøverne hver for seg eller imiterer hverandre, mens når de tilsynelatende skal forene krefter kan det høres ut som om de spiller mot hverandre i en musikalsk kjekling med stadige avbrytelser. 
 
Men vi runder av konserten med et av de aller mest gledestrålende og overstrømmende verker noensinne komponert, Dvořáks klaverkvintett i A-dur. Dvořák strør det ene lekre temaet etter det andre ut av ermet og deler dem rundhåndet til alle instrumentene som får lov å skinne hver for seg, samtidig som det i aller høyeste grad er et ensembleverk. 


ENGLISH
Nikolaj Myaskovsky’s career during the first half of the 20th century was far from orthodox: he turned from a romantic into a modernist, and then back to being a full-blooded romantic. Clearly, the political currents in the Soviet Union played an important role in dictating what he could let himself do. This evening’s cello sonata dates from happy, young days in 1911. The cello growls a dark and polished melody line from the depths while the piano only plays a few notes before the cello retracts and the piano presents a shining theme of angelic beauty.
 
Shostakovich’s seven songs to texts of Alexander Blok carry the Soviet duplicty and all the lies – Blok was a fervent believer in the 1917 revolution but was rapidly disillusioned and died a few years later, having been refused necessary medical treatment. Yet Blok’s texts were chosen and Shostakovitch was told to set them to music for the celebration of the 50th anniversary of the revolution in 1967. 
 
Gubaidulina’s Pantomime could be deemed an anti-chamber music composition and has stronger elements of theatre than of actual ensemble playing. Throughout much of the work the musicians play each on their own or against each other, but when they appear to join forces, the impression may be that they are opponents in a musical quarrel where they constantly interrupt one another. 
 
However, we are rounding off this concert with one of the most joyous and exuberant works ever written: Dvořák’s piano quintet in A major. He shakes one superb theme after another from his sleeve, generously sharing them with all the instruments so each can shine at the same time as this is a true ensemble work.

Warm welcome!!

Please reload

Siste presseklipp
Please reload

Følg oss
  • Facebook Basic Square
  • Instagram Social Icon
  • Google+ Basic Square